Vuoden 2020 rautatiekunta Lempäälä esittää uusia lähijunaseisakkeita – ensimmäisenä Sääksjärvi sekä Vanattara tai Hakkari
Lempäälän raideliikenneselvityksen perusteella Lempäälä esittää ensisijaisena toimenpiteenä Sääksjärven aseman sekä Vanattaran tai Hakkarin seisakkeista toisen toteuttamista seuraavalla MAL-sopimuskierroksella 2024-2027. Vanattarasta tai Hakkarista valitsematta jäänyt seisake sekä Kuljun seisake esitetään toteutettavaksi MAL-kaudella 2028-2031.
”Tavoitteemme on, että tulevaisuudessa yhä useampi lempääläinen voisi kulkea halutessaan junalla”, kertoo kaavoituspäällikkö Teija Mäkelä.
Alustavien aikataulutarkasteluiden perusteella uudet lähijunavuorot olisivatkin yhteensovitettavissa noin tunnin vuorovälillä suuntaansa nykyisille raiteille nykyisen liikenteen kanssa. Laajamittaisempi lähijunaliikenne (yli yksi juna tunnissa) vaatisi raidemäärän lisäämistä eli tavaraliikenteen siirtämistä omille raiteilleen osittain tai kokonaan.
Lisätietoa selvityksestä
Lempäälän kunta on tehnyt pitkäjänteistä kehittämistyötä raideliikenteen saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämisessä, mikä näkyy siinä, että Lempäälän aseman vuosittaiset käyttäjämäärät ovat kasvaneet viimeisen viiden vuoden aikana lähes 70%. Etenkin vuosien 2016-2018 aikana vuosittaiset matkustajamäärät on kasvaneet merkitsevästi. Juuri valmistuneessa Lempäälän raideliikenneselvityksessä on tutkittu uusia aseman ja seisakkeiden paikkoja, mitkä edesauttaisivat seudullisen junaliikenteen kehittymistä Lempäälässä.
Lempäälän raideliikenneselvityksessä tutkitut asemat ja seisakkeet sijaitsevat Sääksjärvellä, Kuljussa, Vanattarassa ja Hakkarissa/Moisiossa. Sääksjärvellä tutkittiin kahta vaihtoehtoista aseman paikkaa, Kuljussa yhtä seisakkeen paikkaa, Vanattarassa kolme vaihtoehtoista seisakkeen paikkaa ja Hakkari-Moision alueella viittä vaihtoehtoista seisakkeen paikkaa.
Aseman ja seisakkeiden paikkoja arvioitiin kuudella eri pääkriteerillä
- aseman toteutettavuus
- maankäytön nykytila sekä sen potentiaali
- muut vetovoimatekijät
- matka-ajallinen kilpailukyky
- aseman saavutettavuus verkollisesti
Selvityksen mukaan kaikki tutkitut seisakkeiden ja asemien paikat ovat toteuttamiskelpoisia. Sääksjärven asema ja uusien seisakkeiden toteuttamista suositellaan tehtäväksi kustannustehokkaasti vaiheittain.
- Ensisijaisena toimenpiteenä suositellaan Sääksjärven aseman suunnittelu toteuttamisvalmiiksi seuraavalle MAL-sopimuskierrokselle.
- Vanattaran tai Hakkarin seisakkeesta toisen valitseminen toteutukseen tähtäävään jatkosuunnitteluun vuoteen 2023 mennessä.
- Kuljun seisakkeella nähdään olevan toteuttamisedellytyksiä paremmin 2030-luvulla
Arvioiduista kustannuksista
- Sääksjärven aseman alustava kustannusarvio on 1,6 M €
- Vanattaran seisakkeen 1,6 M €
- Hakkari/Moisio seisakkeen 1,2 M€
- Kuljun seisakkeen 1,3 M €
Jotta voidaan vähentää rataosan häiriöherkkyyttä, tulee mahdollisesti asema ja seisakkeet toteuttaa sivuraiteellisina niin, että muulle junaliikenteelle syntyy ohituspaikkoja. Sivuraiteet nostavat alustavia kustannusarvioita asema ja seisakekohtaisesti 2,8 – 5,5 M €.
Tutustu tarkemmin selvitykseen julkisen liikenteen sivuilta junaliikenteen kohdasta.
Lisätiedot: yleiskaavoittaja Sini Suontausta, 041 730 2523, sini.suontausta@lempaala.fi