Ilmasto- ja ympäristöhankkeet
Lempäälän kunnalla on useita eri hankkeita ja ohjelmia, jotka tähtäävät päästövähennyksiin ja ympäristön tilan parantamiseen. Alla olevien linkkien kautta pääset katsomaan lisätietoa ohjelmista ja hankkeista.
Kunnan ilmasto- ja ympäristöhankkeet
Tavoitteista toiminnaksi -hankkeen tavoitteena oli muuntaa hiilineutraaliustavoitteesta konkreettisia toimenpiteitä osaksi arjen toimintaa kunnassa. Hankkeen avulla ilmastotyölle saatiin kunnassa selkeät toimintamallit suunnittelusta seurantaan asti. Sen avulla koottiin kattavasti taustatietoa kunnan eri toimintojen päästövaikutuksista ja ilmastototyön vaikuttavuudesta. Hanke sitoutti koko kuntaorganisaation ilmastotyöhön.
Hankkeen kulusta, toimintatavoista, aikataulusta ja havainnoista on julkaistu opas: Tavoitteista toiminnaksi – Opas kohti hiilineutraalia kuntaa 2030 (alla). Oppaan tarkoitus on olla apuna muille kunnille, jotka suunnittelevat ilmastotoimenpiteiden tekoa.
Tavoitteista toiminnaksi -hanke toteutettiin yhteistyössä Vesilahden kunnan kanssa vuosina 2019-2020. Hanke sai rahoitusta ympäristöministeriön Kuntien ilmastohankkeet -avustushausta.
Puurakentamista edistävä ohjelma -hanke toteutettiin vuosina 2020-2021. Hankkeen aikana luotiin puurakentamiselle selkeät tavoitteet, joiden avulla edistetään puurakentamista Lempäälän kunnan julkisissa rakennuksissa, mutta myös rakennusliikkeiden rakennuskohteissa ja pientalorakentamisessa.
Hankkeen tuloksena syntyi Lempäälän kunnan puurakentamisen edistämisohjelma. Ohjelma sisältää puurakentamisen tavoitteita sekä yleisiä että toimialakohtaisia, yhteenvedon puurakentamisen parhaista käytännöistä, asiantuntijoilta tilatut selvitystyöt ja puurakentajien infopaketin. Puurakentamisesta voit lukea lisää täältä.
Lempäälän kunnan hanke oli osa ympäristöministeriön Puurakentamisen ohjelmaa ja sai avustusrahoitusta ympäristöministeriöltä.
Lempäälän Kiinteistöjen ilmastotieto energiajohtamisen tueksi -hanke (lyh. KIESI-hanke) pureutuu kiinteistöistä saatavan tiedon hyödyntämisen tehostamiseen energiajohtamisessa. Hankkeessa aihetta lähestytään kolmen eri teeman avulla: hiilineutraali Lempäälä 2030, ilmastotiedolla johtaminen ja tehokas energiajohtaminen.
Hanke toteutetaan vuosina 2021-2022. Hanke on saanut rahoitusta ympäristöministeriön Kuntien ilmastoratkaisut -avustushaussa.
Virta-kampuksella järjestetyssä sähköpyöräkokeilussa innostettiin pyörän polkimille ja kerättiin havaintoja Lempäälästä pyöräilykuntana
Lempäälän Virta-kampuksella käynnistyi elokuussa 2021 Pyöräily elämäntavaksi -hanke Kampussankarit, jonka tavoitteena oli edistää pyöräilyä toisella asteella. Kampussankarien ytimen muodosti sähköpyöräkokeilu, jossa neljä opiskelijaa ja yksi henkilökunnan jäsen saivat kuukaudeksi käyttöönsä sähköpyörän. Kokeilijat tekivät kerran viikossa postauksen Instagramiin ja kirjoittivat kokeilun lopuksi lyhyen tekstin, jossa he omiin kokemuksiinsa peilaten arvioivat pyöräily-ympäristön laatua, sujuvuutta ja turvallisuutta.
Pyöräily-ympäristön havainnoinneista saadaan tärkeää tietoa pyöräliikenteen suunnittelu- ja kehittämistyön tueksi. Sähköpyöräkokeiluja on toteutettu pääsääntöisesti työikäisillä. Hankkeessa toteutetun kokeilun tulokset antavat kuitenkin viitteitä, että tämän tyyppisellä kokeilulla voidaan innostaa myös nuoria pyörän polkimille. Kokeilijoista yksi kertoi ajaneensa sähköpyörällä matkoja, joita ajoi ennen kokeilua kevytmoottoripyörällä. Kokeiluun oltiin todella tyytyväisiä ja jatkoa toivottiin.
Lempäälän pyöräliikennejärjestelyt pyörän selästä katsottuna
Sähköpyöräkokeilijat kokivat Lempäälän alueen liikennejärjestelyt pyöräilyn kannalta pääosin sujuvina. Pyöräteiden kunto sekä väylän mitoitus nousivat esille lähes kaikkien kokeilijoiden havainnoinneissa. Osalla väylistä päällyste on kulunut ja tiehen on tullut kuoppia ja halkeamia, jotka tekevät pyöräilystä epämiellyttävää. Väylien kapeus korostuu niillä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän -tieosuuksilla, joissa kulkijoita on enemmän. Risteysalueet koettiin sujuvina ja turvallisina, etenkin silloin, kun näköyhteydet eri kulkusuuntiin ovat hyvät.
Vastikään uusitun Virta-kampuksen piha-alueen pyöräpysäköintejä pidetään toimivina ja niihin on turvallista jättää pyörä koulupäivän ajaksi, kun vastaavasti muualle Lempäälän alueelle toivotaan pyöräpysäköintien päivitystä. Kokeilijat kokivat matkaa hidastavaksi tekijäksi kunnan alueen rakennus- ja liikennetyömaat, joiden vuoksi kulkureittiä joutui pohtimaan uudelleen. Työmaiden kiertämiseen tarkoitettujen vaihtoehtoreittien merkitseminen sujuvoittaisi ajamista.
Parempi pyörä ja sujuvat liikennejärjestelyt houkuttelevat pyörän polkimille
Hankkeessa toteutettiin myös opiskelijoiden liikkumistottumuksia kartoittava kysely. Tuloksista ilmeni, että yli 80 prosenttia vastanneista omistaa polkupyörän, mutta heistä vain 16 prosenttia oli tullut pyörällä kouluun sinä päivänä kun vastasi kyselyyn. Opiskelijoita pyydettiin nimeämään syitä, jotka innostaisivat heitä polkemaan enemmän. Lähes puolet vastaajista vastasi ’’parempi polkupyörä’’ ja neljännes ’’paremmat ja sujuvammat pyöräilyolosuhteet’’.
Liikkumiskyselyn tulokset sekä sähköpyöräkokeilun havainnoinnit raportoitiin Virta-kampuksen henkilökunnalle sekä Lempäälän kunnan infrasuunnitteluun. Kunnassa moniin asioihin ollaan jo reagoitu ja kehitystyötä parempien pyöräilyolosuhteiden eteen tehdään jatkuvasti. Pyöräilyn edistäminen on otettu huomioon kunnan eri toimialoilla, josta esimerkkinä Lempäälään perustettu kävelyn ja pyöräilyn edistämisen poikkihallinnollinen työryhmä.
Lempäälän kunnan liikenneinsinööri Rasmus Nousiainen kertoo, että pyöräväylien suunnitteluohjeet ja laatutasovaatimukset ovat viimeisimpien vuosien aikana muuttuneet entistä enemmän pyörällä liikkumista tukeviksi. Tähän olemme myös Lempäälän kunnassa alkaneet kiinnittää huomiota, jotta pyöräilyn kulkutapaosuutta saataisiin nostettua. On hyvä tunnistaa pyörällä liikkuminen tasa-arvoisena kulkumuotona muiden liikkumismuotojen rinnalla. Pyöräilyväylien suunnittelussa otamme ennen muuta huomioon turvallisuuden, mutta myös pyrimme tekemään pyörällä liikkumisesta sujuvampaa kuin nykyisin. Sujuvuuteen vaikuttavat muun muassa laadukkaat pyöräpysäköintimahdollisuudet sekä etuajo-oikeutetut reitit. Myös käytettävissä olevien resurssien kohdentaminen entistä enemmän kävely- ja pyöräilyväylien kunnossapitoon ja parantamiseen luo edellytyksiä entistä paremman pyöräilyverkon kehittämiseen.
Koululiikuntaliiton ja Pyöräilykuntien verkoston Pyöräily elämäntavaksi -hankkeen muodostavat Pyöräsankarit ja Kampussankarit, jotka lisäävät pyöräilyä ylä- ja yhtenäiskoululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden arkeen. Pyöräileminen lapsesta lähtien edesauttaa liikunnallisen elämäntavan jatkumista nuorena ja aikuisena. Pyörällä ajaminen on helppoa ja hauskaa ja sitä voi toteuttaa monella eri tapaa.
Katso tästä hankkeen esittely.
Lisätietoa:
Tuija Mikkonen, pyöräilyn edistämisen koordinaattori, Pyöräilykuntien verkosto
Rasmus Nousiainen, liikenneinsinööri, Lempäälän kunta
Osana Energia- ja ilmastojärkeä -kärkihanketta, Lempäälään on luotu Energiaohjelma. Ohjelman tavoitteena on vähentää riippuvuutta fossiilisista energianlähteistä ja edistää uusiutuvan energian käyttöä. Energiaohjelman avulla kunnan energian hankinta, käyttö ja tuotanto saadaan lähes hiilineutraaleiksi kustannustehokkaalla tavalla.
Energiaohjelman sivuille tästä.