Palautekanavan merkitys kasvaa koko ajan
Kunnassa on ollut vuodesta 2019 lähtien sähköinen Palautekanava ja pikkuhiljaa kuntalaiset ovat sen löytäneet. Palautekanavan kautta voi jättää kysymyksiä, ideoita, moitteita tai joskus jopa kiitosta.
Palautteita tulee jopa yli 30 kpl viikoittain. Annetuista palautteista 35 % on moitteita, 25 % idea ja toimenpide-ehdotuksia ja 3 % kiitoksia.
Kehittämiskohteita poimitaan talteen ja niillä on vaikutusta kunnan toimintaan.
”Kun palautteet saadaan kootusti yhteen paikkaan, pystymme myös paremmin seuraamaan palvelulupauksemme toteutumista”, kertoo hallintojohtaja Riina Kivistö.
Vastausaika palautteisiin nopeampaa
Kivistö kannustaa kuntalaisia jättämään palautteita niin hyvässä kuin pahassa. Kaikki palautteet käsitellään mahdollisimman nopeasti ja niitä seurataan.
Tavoitteena on ollut vastata palautteisiin kolmen työpäivän kuluessa. Vuonna 2022 palautteita tuli 2063 kpl ja vastausaika oli tasan 4 päivää. Viime vuonna palautteita tuli yhteensä 1756 kpl ja keskimääräinen vastausaika oli 2 päivää ja 7 tuntia.
”Palautteiden määrän tippumiseen vuoden 2022 tasosta on vaikuttanut osittain hyvinvointipalveluiden siirtyminen pois kunnalta.”
Katujen kunnossapito ykkösaihe
Palautteiden aiheet vaihtelevat. Eniten palautetta on tullut Asuminen ja ympäristö -aiheen alle, jossa määrällisesti eniten tulee viestejä Katujen kunnossapidosta (40 %). Toiseksi eniten palautteita tulee katuvaloista.
”Edellisen vuoden palautemääriä ja aiheita seuraamalla olemme pystyneet ennakoimaan nyt myös tulevaa ja tiedottamaan ajoissa mm. teiden aurauksesta, katujen hiekoituksesta ja kesällä tienvarsien niitoista. Ennakoiva tiedottaminen on näkynyt selvästi palautteiden määrän vähenemisenä”, iloitsee Kivistö.
Lisätietoa:
Anna palautetta – Lempäälän palautepalvelu (trimblefeedback.com)