Rakentamisen luvat
Tältä sivustolta löydät ohjeita rakentamisen lupien hakemiseen sekä hakemuksiin tarvittavista liitteistä ja suunnitelmista.
Tältä sivulta löydät ohjeita rakentamisen lupien hakemiseen sekä hakemuksiin tarvittavista liitteistä ja suunnitelmista.
Kaikkia lupia haetaan sähköisesti asiointipalvelu Lupapisteen kautta. Lupapisteen kautta voi jättää erilaisia lupahakemuksia ja ammattilaiset voivat lisäksi pyytää ennakkolausuntoja eri viranomaisilta. Vaikka hakemus ei olisi heti valmis lähetettäväksi, kannattaa se perustaa ja asioida rakennusvalvonnan kanssa asiointipalvelun kautta, jotta kaikki viestit tallentuvat kyseisen hankkeen hakemukselle.
Yleensä hakemuksen täyttää rakennushankkeeseen ryhtyvän valtuuttama pääsuunnittelija. Lupahakemuksen perustaminen edellyttää vahvaa tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Lupaa haetaan rakennuspaikan haltijan tai haltijoiden nimellä ja suostumuksella. Tarvittaessa hakemukseen liitetään hakemuksen perustajalle osoitettu valtakirja luvan hakemiseen.
Kun kaikki lupahakemusta koskevat tarvittavat liitteet ovat valmiina, lähetä hakemus painamalla jätä hakemus painiketta hakemuksen jättäminen-välilehdeltä.
Hakemuksen lähettämisen jälkeen on tärkeää, että hakemuksen tekijä seuraa aktiivisesti asiointipalveluun tulevia ohjeita ja täydennyspyyntöjä sillä luvan käsittely voi edetä vasta, kun pyydetyt asiakirjat ja korjaukset on toimitettu.
Tästä linkistä aukeaa uusi sivusto Lupapiste.fi-palveluun. Tutustu myös lupapiste.fi palvelussa sivustoon rakennuslupa pähkinänkuoressa. Sivusto aukeaa ikkunaan tämän linkin kautta.
Suunnitelmien esittäminen luonnosvaiheessa ja suunnitteluratkaisuista sopiminen ennakkoon rakennusvalvonnan ja tarvittaessa myös kaavoituksen viranhaltijoiden kanssa lyhentää yleensä lupahakemuksen käsittelyaikaa. Samalla se tarjoaa luvanhakijalle ja pääsuunnittelijalle mahdollisuuden saada asiantuntijoiden ohjeita ja mielipiteitä hankkeen suunnitteluun ja vieläpä ilman lisäkustannuksia.
Rakennusvalvonta toivoo yhteydenottoja jo suunnitteluvaiheen alussa, jolloin mahdollisten muutosten teko on edullisinta. Tapaamisaika rakennusvalvontaan sovitaan ennakkoon suoraan rakennusvalvonnan viranhaltijoiden kanssa.
Rakennusvalvonnasta voit kysyä neuvoa useiden eri kanavien kautta, mutta kätevintä luvanhakijan on perustaa heti oma lupahakemuksensa asiointijärjestelmän kautta ja lähettää sitä kautta kysymys rakennusvalvontaan. Näin lupahakemus on laitettu alulle ja kaikki siihen liittyvät viestit ovat tallessa yhdessä paikassa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa sekä luvanhakijan että luvan käsittelijän toimintaa. Myös lupahakemusta tehdessä ja luvan käsittelyn aikana on tärkeää käydä säännöllisesti lupapalvelussa ja reagoida viesteihin tai lisätietojen pyyntöihin, jotta lupakäsittely ei viivästy.
Oheisen linkin takaa pääset rakennusvalvonnan yhteystietoihin.
Hankkeen rajanaapurit tulee kuulla, myös naapurit tien toiselta puolelta. Naapurit voidaan kuulla joko sähköisesti Lupapiste.fi-palvelun kautta tai itse keräämällä ja liittämällä lomakkeet Lupapisteeseen. Myös kunta voi kuulla naapurit erillisestä pyynnöstä kirjeellä erillistä maksua vastaan.
Naapureille esitetään naapurien kuulemisen yhteydessä seuraavat asiat ja suunnitelmat:
- Hankkeen kuvaus
- Pääpiirustukset
- Mahdolliset vähäiset poikkeamiset kaavasta tai muista määräyksistä
Naapurien kuulemisasiakirjoista tulee käydä yksiselitteisesti ilmi, että yllä mainitut asiat on naapureille tiedotettu.
Naapurin kirjallinen suostumus tarvitaan asemakaava-alueella silloin, kun rakennetaan lähemmäksi, kuin 4 metriä rajaa ja haja-asutusalueella 5 metriä lähemmäksi rajaa. Lomakkeen löydät tästä linkistä.
Sunnitellusta rakennushankkeesta on tiedotettava rakennuspaikalla työmaakyltillä, josta on selvittävä rakennushankkeen laatu ja laajuus, rakennushankkeeseen ryhtyvät, pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja yhteystietoineen. Lisäksi on tiedotettava hankkeen aloitusajankohta (kk/vv) sekä arvioitu valmistumisajankohta (kk/vv).
Onnistuneen rakennushankkeen ja nopean lupakäsittelyn takaavat laadukkaat ja huolellisesti laaditut pääpiirustukset.
Pääpiirustukset:
Pääpiirustukset ovat asemapiirros, julkisivupiirustukset, pohjapiirustus ja leikkauspiirustus. Tästä linkistä löydät tarkemmat ohjeet siitä, mitä pääpiirustuksissa esitetään.
Asemapiirroksessa esitetään rakennuspaikka lähiympäristöineen, naapurikiinteistöineen sekä aiottu rakentaminen ylhäältäpäin kuvattuna.
Julkisivupiirustuksissa esitetään rakennuksen ulkonäkö ja se miten se sopeutuu ympäristöönsä.
Pohjapiirustuksessa esitetään rakennuksen sisätilat ja huonejärjestys.
Leikkauspiirustuksessa esitetään pääpiirteittäin rakennuksen rakenteet.
Muut liitteet
Selvitys rakennuspaikan perustamis- ja pohjaolosuhteista on selvitys siitä kuinka rakennus tullaan perustamaan, minkälaista rakennuspaikan maapohja on ja kuinka kantavaa se on. Lisäksi selvityksestä tulisi ilmetä mahdollisten pilaantuneiden maiden käsittely, radon- ja routasuojaukset ja mahdollinen pohjaveden huomioon ottaminen.
Selvitys rakennuspaikan hallinnasta esim. kauppakirja, lainhuutotodistus, perunkirja, vuokrasopimus, hallinnanjakosopimus.
Selvitys naapureille tiedottamisesta tai naapurikuulemisesta
Energiaselvitys ja -todistus sekä tasauslaskelma Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennus sen käyttötarkoituksen edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja rakennetaan siten, että energiaa ja luonnonvaroja kuluu säästeliäästi. Energiatehokkuuden vähimmäisvaatimusten täyttyminen on osoitettava laskelmilla. Tästä linkistä ja kohdasta energiatehokkuus löydät tarkempia tietoja.
Kaupparekisteriote: Kaupparekisteriote liitetään hakemukseen silloin, kuin hakijana toimii yritys. Kaupparekisteriotteesta rakennusvalvontaviranomainen tarkistaa, kenellä on yrityksen nimenkirjoitus oikeus.
Kosteudenhallintaselvitys Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava rakennushankkeen kosteudenhallintaselvityksen laatimisesta.
Rakennushankkeen kosteudenhallintaselvitykseen on sisällyttävä hankkeen yleistiedot, vaatimukset kosteudenhallinnalle hankkeen eri vaiheissa, toimenpiteet ja menettelyt kosteudenhallinnan vaatimusten varmentamiseen sekä kosteudenhallinnan henkilöresurssit. Rakennushankkeen kosteudenhallintaselvitykseen on sisällyttävä myös tieto hankkeen kosteudenhallinnan valvonnasta vastaavasta henkilöstä.
Mahdollinen purkujäteselvitys täytetään suoraan sähköiseen hakemukseen, hankkeen kuvaus-välilehdelle.
Mahdollinen jätevesiselvitys mikäli kiinteistöä ei voida liittää viemäriin ja toteutetaan oma jätevesijärjestelmä tai sitä uusitaan. Linkki jätevesijärjestelmän rakentamistapaselostukseen.
Mahdollinen hallituksen kokouspöytäkirja mikäli hakijana on esim. asunto-osake yhtiö tulee liitteisiin lisätä hallituksen kokouspöytäkirja, josta käy ilmi hankkeen päätöksenteko.
Mahdollinen meluselvitys mikäli hanke sijaitsee rautatien tai moottoritien varrella tai muulla melualueella, tulee hankkeelle laatia meluselvitys.
Klikkaamalla seuraavia otsikoita pääset kyseisen suunnittelijan pätevyysvaatimuksia koskevaan ohjekorttiin.
Rakennussuunnittelija on rakennussuunnitelmasta vastaava luonnollinen henkilö.
Rakennussuunnittelijaa tarvitaan kaikissa rakennushankkeissa. Hänen tehtävänään on laatia rakennussuunnitelma ja huolehtia, että se täyttää rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä hyvän rakennustavan vaatimukset. Rakennussuunnittelijan
on huolehdittava, että hänellä on käytössään suunnittelussa tarvittavat lähtötiedot. Käytännössä yleistä on, että pääsuunnittelijana ja rakennussuunnittelijana toimii sama
henkilö, koska pääsuunnittelijan on tunnettava rakennussuunnitelma erittäin hyvin voidakseen selviytyä pääsuunnittelijalle säädetyistä tehtävistä.
Rakennesuunnittelija on rakennesuunnitelmasta vastaava luonnollinen henkilö.
Rakennesuunnittelijan tehtävänä on laatia rakennesuunnitelma ja huolehtia, että se täyttää
rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä hyvän rakennustavan vaatimukset. Rakennesuunnittelijan on huolehdittava, että hänellä on käytössään suunnittelussa tarvittavat lähtötiedot.
Jos rakennesuunnitelman on laatinut useampi kuin yksi suunnittelija, rakennushankkeeseen ryhtyvän on nimettävä heistä yksi tämän erityisalan kokonaisuudesta
vastaavaksi suunnittelijaksi. Vastaavan rakennesuunnittelijan on huolehdittava, että erillistehtävinä laaditut suunnitelman osat muodostavat keskenään toimivan kokonaisuuden. Vaikka vastaava rakennesuunnittelija huolehtii toimivan kokonaisuuden muodostumisesta, vastuu kunkin erillissuunnitelman sisällöstä säilyy sen laatineella suunnittelijalla itsellään.
Lvi-suunnittelija on lvi-suunnitelmasta vastaava luonnollinen henkilö.
Lvi-suunnittelijan tehtävänä on laatia lvi-suunnitelma ja huolehtia, että se täyttää rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä hyvän rakennustavan vaatimukset. Lvi-suunnittelijan on huolehdittava, että hänellä on käytössään suunnittelussa tarvittavat lähtötiedot.
Jos lvi-suunnitelman on laatinut useampi kuin yksi suunnittelija, rakennushankkeeseen ryhtyvän on nimettävä heistä yksi tämän erityisalan kokonaisuudesta
vastaavaksi suunnittelijaksi. Vastaavan lvi-suunnittelijan on huolehdittava, että erillistehtävinä laaditut suunnitelman osat muodostavat keskenään toimivan kokonaisuuden. Vaikka vastaava lvi-suunnittelija huolehtii toimivan kokonaisuuden muodostumisesta, vastuu kunkin erillissuunnitelman sisällöstä säilyy sen laatineella suunnittelijalla itsellään.
Lempäälän kunnan rakennusvalvonnassa tehdään lupapäätöksiä viikoittain. Lupapäätöksestä kuulutetaan kunnan verkkosivuilla ja ilmoitustaululla (Manttaalitie 15) päätöksen valmistututtua. Lupapäätös tulee lupapiste.fi palveluun.
Tästä linkistä pääset kunnan ilmoituksiin.
Luvan lainvoimaisuus eli koska saa aloittaa rakennustyöt
Lupaäätöksistä oikaisuvaatimusaika on 14 vuorokautta luvan antopäivästä. Ennen valitusajan loppumista ei rakennustöitä saa aloittaa maanrakennustöitä lukuunottamatta ellei aloituslupaa muutoksenhausta huolimatta ole haettu ja saatu. Pientaloa rakennettaessa ei voi hakea aloituslupaa. Lupa on siis lainvoimainen antopäivästä kahden viikon kuluttua ja sen jälkeen pidetään työmaalla aloituskokous.
Lupaehdot
Rakennusluvan saajan on tarkoin tutustuttava rakennuslupapäätökseen ja täytettävä siinä asetetut ehdot vahvistettuja piirustuksia noudattaen. Lupaehdoissa kerrotaan myös vaaditut katselmukset ja tarkastukset, jotka tulee pitää rakentamisen aikana.
Rakennusluvan mukaiset työt on aloitettava (aloitusilmoitus) kolmen vuoden kuluessa ja saatettava loppuun (loppukatselmus) viiden vuoden kuluessa luvan antamisesta. Muiden lupien mukaiset työt on tehtävä kolmen vuoden kuluessa valmiiksi.
Rakennusluvan voimassaoloajalle voidaan hakea pidennystä sekä työn aloittamisen että työn loppuunsaattamisen osalta. Jatkoaikaa on haettava luvan vielä ollessa voimassa.
Poikkeamispäätös
Poikkeaminen voidaan myöntää vain erityisestä syystä rakentamista koskevista säännöksistä, määräyksistä, kiellosta ja rajoituksista. Poikkeamispäätös tarvitaan, jos hanke poikkeaa maankäyttö- ja rakennuslain ja -asetuksen määräyksistä, lainvoimaisen asemakaavan, oikeusvaikutteisen yleiskaavan tai rakennusjärjestyksen määräyksistä, rakennuskiellosta ja/tai rakentamisesta rantavyöhykkeelle, jolla ei ole asemakaavaa.
Hakijan on esitettävä erityinen syy poikkeamiselle. Erityisen syyn tulee olla tontin/rakennuspaikan tai rakennuksen käyttöön liittyvä, ei hakijan henkilökohtainen syy. Poikkeamisen on pääsääntöisesti johdettava parempaan lopputulokseen esim. kaupunkikuvan,
ympäristön, turvallisuuden, palvelutason, rakennuksen käytön, suojelutavoitteiden tai liikenneolojen kannalta, kuin mihin päästäisiin säännösten mukaisella rakentamisella.
Erityinen syy voi olla esimerkiksi:
- tontin tai rakennusalan tarkoituksenmukainen rakentaminen tai käyttö
- asuin- tai toimintaympäristön parantaminen
- olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö
- kaupunki- tai ympäristökuvan eheyttäminen, parantaminen tai rikastuttaminen
- elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistäminen.
Poikkeamisen edellytyksenä on, että rakentaminen:
- ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle
järjestämiselle - ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vähäinen poikkeaminen rakennusluvan yhteydessä
Rakennusvalvontaviranomainen voi myöntää rakennusluvan yhteydessä vähäisen poikkeamisen rakentamista koskevista säännöksistä ja määräyksistä. Vähäiset poikkeamiset ovat luonteeltaan pienimuotoisia ja suuruudeltaan pieniä. Poikkeaminen voi koskea asemakaavamääräyksiä ja rakennuksen teknisiä ominaisuuksia.
Tyypillisiä asemakaavamääräyspoikkeuksia ovat mm. rakennusalan rajan ylitys sekä rakennusoikeuden vähäinen ylitys. Teknisiä ominaisuuksia koskevia poikkeuksia ovat esim. paloteknisiä seikkoja koskevat määräykset. Yhteistä em. poikkeuksille on se, että poikkeaminen on rakennusvalvontaviranomaisen tulkinnan mukaan vähäinen.
Vähäisistä poikkeamisista tulee ennakkoon neuvotella rakennusvalvonnan ja kaavoituksen kanssa.
Toimenpidelupa
Rakennusluvan sijasta toimenpidelupa tarvitaan sellaisen rakennelman tai laitoksen, jota ei ole pidettävä rakennuksena, pystyttämiseen tai sijoittamiseen taikka rakennuksen ulkoasun tai tilajärjestelyn muuttamiseen seuraavasti:
- katoksen, vajan, kioskin, käymälän, esiintymislavan tai vastaavan rakennelman rakentaminen taikka kiinteistökohtaisen jätevesijärjestelmän rakentaminen tai muuttaminen (rakennelma);
- urheilu- tai kokoontumispaikan, muun kuin ulkoilulaissa tarkoitetun asuntovaunualueen tai vastaavan alueen sekä katsomon, yleisöteltan tai vastaavan perustaminen tai rakentaminen (yleisörakennelma);
- asuntovaunun tai -laivan tai vastaavan pitäminen paikallaan sellaista käyttöä varten, joka ei liity tavanomaiseen retkeilyyn tai veneilyyn (liikuteltava laite);
- maston, piipun, varastointisäiliön, hiihtohissin, muistomerkin, suurehkon antennin, tuulivoimalan ja suurehkon valaisinpylvään tai vastaavan rakentaminen (erillislaite);
- suurehkon laiturin, sillan tai muun vesirajaa muuttavan tai siihen olennaisesti vaikuttavan rakennelman, kanavan, aallonmurtajan tai vastaavan rakentaminen (vesirajalaite);
- muusta alueesta erotetun suurehkon varastointi- tai pysäköintialueen taikka tällaiseen alueeseen verrattavan alueen järjestäminen (säilytys- tai varastointialue);
- rakennuksen julkisivun muuttaminen, kattomuodon, katteen tai sen värityksen muuttaminen, ulkoverhouksen rakennusaineen tai värityksen muuttaminen, katukuvaan vaikuttavan markiisin asettaminen taikka ikkunajaon muuttaminen (julkisivutoimenpide);
- muun kuin maantielain 52 §:ssä säädetyn rakennelman, tekstin tai kuvan asettaminen ulkosalle mainos- tai muussa kaupallisessa tarkoituksessa taikka ikkunaa peittävän mainoksen pysyvä tai pitkäaikainen asettaminen (mainostoimenpide);
- rakennettuun ympäristöön liittyvän erottavan kiinteän aidan tai kadun reunusmuurin rakentaminen (aitaaminen);
- muut kaupunki- tai ympäristökuvaan merkittävästi ja pitkäaikaisesti vaikuttavat järjestelyt tai muutokset (kaupunkikuvajärjestely);
- asuinhuoneiston yhdistäminen tai jakaminen (huoneistojärjestely);
- maalämmön hyödyntämiseen tarkoitetun lämpökaivon poraaminen tai lämmönkeruuputkiston asentaminen rakennuksen lämmitysjärjestelmää vaihdettaessa tai uusittaessa taikka käytettäväksi lisälämmönlähteenä (maalämpö);
- kaupunkikuvaan tai ympäristöön merkittävästi vaikuttavan aurinkopaneelin tai -keräimen asentaminen tai rakentaminen.
Rakennusjärjestyksen liitteestä numero 4 löydät tarkemman listauksen toimenpideluvan varaisista töistä ja siihen pääset tästä linkistä.
Purkamislupa
Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asemakaava-alueella tai alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. Lupa on myös tarpeen, jos yleiskaavassa niin määrätään.
Lupaa ei tarvita, jos voimassa oleva rakennuslupa, tämän lain mukainen katusuunnitelma, maantielain mukainen hyväksytty tiesuunnitelma tai ratalain mukainen hyväksytty ratasuunnitelma edellyttävät rakennuksen purkamista. Lupaa ei myöskään tarvita talousrakennuksen ja muun siihen verrattavan vähäisen rakennuksen purkamiseen, ellei rakennusta ole pidettävä historiallisesti merkittävänä tai rakennustaiteellisesti arvokkaana tai tällaisen kokonaisuuden osana.
Maisematyölupa
Maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa
- asemakaava-alueella;
- ranta-asemakaava-alueella, jos ranta-asemakaavassa niin määrätään;
- yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään, lukuun ottamatta puiden kaatamista yleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi osoitetulla alueella; eikä
- alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi tai jolle yleiskaavan laatimista tai muuttamista varten on niin määrätty.
Lupaa ei tarvita yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi tarpeellisten taikka myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin.
Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Rakennusvalvonnan taksan mukaan. Katso palveluhinnasto.
- varmista vaativammissa kohteissa etukäteen alueen erityisvaatimukset
- suunnittele kaavan ja rakentamistapaohjeiden mukaisesti
- muista varata ennakkoneuvottelu
- suunnittele laadukkaasti ja panosta piirustusten laatuun
- tarkista tarvittavat liitteet, ilman ei voi myöntää lupaa
- vastaa nopeasti täydennyspyyntöihin – täydennä kaikki mitä pyydetään
Muistathan, että luvasta voidaan valmistella päätös vasta, kun kaikki päätöksentekoon tarvittavat liitteet ja mahdolliset täydennykset on toimitettu. Lupa ei siis mene käsittelyjonoon vajailla tiedoilla.