Usein kysyttyä koulutuksesta
Poissaolo anotaan Wilmassa. Loma-anomus löytyy Wilman Hakemukset ja päätökset -välilehdeltä → tee uusi hakemus. Oma opettaja tai luokanvalvoja myöntää 1-4 päivän poissaolot, tätä pidemmät rehtori.
Jos oppilas sairastuu, ilmoita poissaolosta mahdollisimman pian Wilmassa poissaolotoiminnolla.
Lempäälän lukio: Poissaololuvan hakeminen ennakkoon: Luvan koulusta poissaoloon neljään (4) vuorokauteen asti myöntää ryhmänohjaaja ja sitä pidemmältä ajalta rehtori. Ennakkoon tiedossa olevaan poissaoloon lupa haetaan kirjallisesti wilman avulla. Poissaololuvan saaneen opiskelijan tulee itse sopia opettajien kanssa miten poissaoloajan oppitunnit korvataan. Korvaavat tehtävät tms. suoritukset tulee sopia ennen poissaoloajankohtaa.
Wilma
Wilmaa käytetään muun muassa huoltajien ja kodin ja koulun väliseen viestintään. Wilman avulla huoltajat voivat seurata oppilaan ja opiskelijan opintosuorituksia ja tuntimerkintöjä, selvittää ja hakea poissaoloja, lähettää viestejä opettajille, lukea opettajien lähettämiä viestejä sekä seurata koulun lähettämiä tiedotteita. Wilmassa näkyy oppilaan lukujärjestys.
Opettajat syöttävät Wilman kautta arvioinnit ja poissaolot, sekä viestivät opiskelijoiden ja huoltajien kanssa. Wilman avulla mm. oppimisen tuen asiakirjat hoituvat sähköisten lomakkeiden ansiosta sujuvasti ja tietoturvallisesti. Wilman kautta hoituu myös mm. aamu- ja iltapäivätoimintaan hakeminen.
Oppilaat ja opiskelijat seuraavat Wilmassa suorituksiaan ja viestivät opettajien kanssa.
Wilmasta on käytössä myös mobiilisovellus. Sovelluksella voit seurata oppilaan tuntimerkintöjä, viestiä henkilökunnan kanssa ja näet oppilaan lukujärjestyksen. Nähdäksesi kaikki huollettavaasi liittyvät tiedot, käytä Wilman selainversiota. Selainversiota pitää käyttää esimerkiksi erilaisten hakulomakkeiden täyttämiseen. Hakulomakkeet eivät näy mobiilisovelluksessa.
Vanhempainyhdistys/vanhempaintoiminta
Joillakin kouluilla toimii vanhempainyhdistys, jonka tarkoituksena on edistää vanhempien, yhdistyksen ja koulun välistä yhteistoimintaa, luoda lapsille mahdollisimman hyvä oppimis- ja kasvuympäristö yhdessä koulun kanssa sekä edistää lasten tasapainoista ja monipuolista kehitystä. Vanhempainyhdistys/-toiminta on vapaaehtoista yhdessä tekemistä ja vaikuttamista. Yhdistyksen toimijat päättävät, millä tavoin he haluavat edistää lasten ja nuorten sekä koko yhteisön hyvinvointia. Yhdistyksen toimintaa ohjaavat jäsenistö, yhdistyksen säännöt ja vuosittain tehtävä toimintasuunnitelma.
Arviointikeskustelut
Kodin ja koulun yhteistyömuotona toimivat myös arviointikeskustelut. Arviointikeskustelu käydään lukuvuoden puolivälissä oppilaan, opettajan ja huoltajan/huoltajien kesken. Arviointikeskustelussa keskustellaan oppilaan oppimisen edistymisestä, työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä sekä asetetaan yhdessä oppimisen tavoitteita.
Yhteistyömuotoja ovat myös mm. vanhempainillat, tutustumispäivät sekä teema- ja tapahtumapäivät.
Lempäälän kouluissa toimii useita opiskeluhuollon ammattilaisia: kuraattori, hyvinvointiohjaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja ja koulupsykologi. Heidän yhteystietonsa löytyvät koulujen kotisivuilta.
Kunnan sivuilla tarkemmin esiteltäviin ammattilaisiin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi oppimiseen ja koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin tai mielialaan liittyvissä huolissa ja kysymyksissä. Lisätietoa: Opiskeluhuolto & yhteisölliset tukipalvelut kouluilla – Lempäälä (lempaala.fi)
Perheneuvola palvelee lempääläisiä perheitä, joissa on alle 18-vuotiaita lapsia ja nuoria. Perheneuvola auttaa lapsen ja nuoren kehitykseen, käyttäytymiseen tai tunne-elämään liittyvissä pulmissa sekä parisuhteen ongelmatilanteissa. Perheneuvola järjestää myös lempääläisten lasten, nuorten ja aikuisten puheterapiapalvelut. Kaikkiin perheneuvolan palveluihin hakeudutaan lapsiperheiden palveluohjaajan ja Pyydä apua -napin kautta. Perheohjaukseen, perheneuvolaan ja lapsiperheiden sosiaalipalveluihin ohjaudutaan yhdellä yhteydenotolla. Lisätietoa: https://www.lempaala.fi/sosiaali-ja-terveys/perhe-ja-sosiaalipalvelut/perhekeskuspalvelut/perheneuvola/
Oppilas opiskelee katsomusaineena uskontoa tai elämänkatsomustietoa. Lempäälässä järjestetään evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnon, elämänkatsomustiedon ja etäopetuksena islamin uskonnon opetusta. Katsomusaine määräytyy oppilaan väestörekisteriin merkityn uskontokunnan mukaan. Katsomusaine valitaan ensimmäiselle luokalle ilmoittautumisen yhteydessä. Oppilas osallistuu oman uskontokunnan mukaiseen opetukseen, jos opetusta järjestetään. Vaihtoehtoisesti oppilas voi osallistua evankelisluterilaisen uskonnon opetukseen.
Yleinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa yleensä yksittäisiä pedagogisia ratkaisuja sekä ohjaus- ja tukitoimia, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa osana koulun arkea. Yleistä tukea annetaan heti tuen tarpeen ilmetessä, eikä tuen aloittaminen edellytä erityisiä tutkimuksia tai päätöksiä. Tuen tarpeen kasvaessa oppilaan tulee saada tehostettua tukea.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki on oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin jatkuvampaa, voimakkaampaa ja yksilöllisempää tukemista. Oppilas voi tällöin tarvita useampaa tuen muotoa. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa palaaminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti yhteistyössä oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti. Yhteistyö ja suunnitelmallisuus ovat tehostetun tuen toteutumisen edellytys.
Erityinen tuki
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta on käytävä ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus ja oppilaan saama muu tuki muodostavat järjestelmällisen kokonaisuuden. Huoltajan tuki, moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllinen ohjaus ovat tärkeitä.
Lempäälässä erityistä tukea tarvitseva oppilas saa erityisopettajan tukea lukiossa, yläkouluissa ja kaikilla isoilla alakouluilla.
Opiskeluhuolto & yhteisölliset tukipalvelut kouluilla
Opiskeluhuolto & yhteisölliset tukipalvelut kouluilla kuuluvat kaikille esi- ja perusopetuksen oppilaille sekä toisen asteen opiskelijoille. Yhteyttä alla tarkemmin esitetäviin ammattilaisiin voi ottaa esimerkiksi oppimiseen ja koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin tai mielialaan liittyvissä huolissa ja kysymyksissä.
Koulupsykologi
Koulupsykologin työn tarkoituksena on oppilaiden ja opiskelijoiden hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen sekä näiden edellytyksiä lisäävä toiminta oppilaitosyhteisössä.
Koulupsykologin keskeisiä tehtäviä ovat:
- opetushenkilöstön ja vanhempien konsultointi
- psykologiset tutkimukset ja erilaiset lausunnot
- yksilökohtainen työskentely oppilaiden kanssa
- pienryhmä- tai luokkatyöskentely
- koulun moniammatillisiin työryhmiin osallistuminen
- verkostoyhteistyö
Oppilaat voivat hakeutua koulupsykologin vastaanotolle ottamalla itse yhteyttä tai ohjautua sinne koulun henkilöstön, lähipiirin tai yhteistyötahojen kautta. Yhteydenotot koulupsykologiin liittyvät usein oppimisvaikeuksiin, tarkkaavaisuuden ja työskentelyn pulmiin tai tunne-elämän ja vuorovaikutuksen solmukohtiin. Käynnit ovat maksuttomia, luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulussa työskentelevä sosiaalialan asiantuntija. Kuraattorin työn tarkoituksena on tarjota oppilaille ja opiskelijoille tukea ja ohjausta esimerkiksi koulunkäyntiin, kasvuun ja kehitykseen, sosiaaliin suhteisiin sekä erilaisiin elämänmuutostilanteisiin liittyvissä huolissa. Kuraattori toimii yhteistyössä oppilaitoksen henkilöstön, huoltajien sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa.
Oppilaat voivat hakeutua kuraattorin vastaanotolle ottamalla itse yhteyttä tai ohjautua sinne koulun henkilöstön, lähipiirin tai yhteistyötahojen kautta. Käynnit ovat maksuttomia, luottamuksellisia ja vapaaehtoisia.
Yksilökohtaisen työn lisäksi koulukuraattorin työhön kuuluu koko kouluyhteisön hyvinvointia tukeva työ, esimerkiksi koulun henkilöstön konsultointi, pienryhmä- ja luokkatyöskentely sekä koulun yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelyyn osallistuminen.
Psykiatrinen sairaanhoitaja
Psykiatrisen sairaanhoitajan työhön kuuluu oppilaiden ja opiskelijoiden yksilökohtainen tukeminen esimerkiksi mielialahuolissa, ahdistuneisuuden vuoksi tai koulunkäyntivaikeukisissa. Alakouluilla psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle ohjaudutaan muiden opiskeluhuollon työntekijöiden tai koulun pedagogisen ryhmän kautta. Yläkouluissa ja toisella asteella oppilaat ja opiskelijat voivat itse varata ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle.
Yksilökohtaisen työn lisäksi psykiatrinen sairaanhoitaja tukee koko kouluyhteisön hyvinvointia tarjoamalla koulun henkilöstölle konsultaatiota ja oppilaille teemallisia oppitunteja ja pienryhmäprosesseja sekä osallistumalla koulun moniammatillisten ryhmien työskentelyyn.
Psykiatrinen sairaanhoitaja toimii myös intensiivisen tuen pienluokassa joko erityisluokanopettajan työparina tai konsultatiivisena tukena. Oppilaiden hyvinvointia edistääkseen psykiatrinen sairaanhoitaja tekee tiivistä yhteistyötä kodin ja oppilaan muun verkoston kanssa sekä toimii yhteistyötahona erikoissairaanhoitoon.
Kouluyhteisöohjaaja
Kouluyhteisöohjaaja tekee nuorisotyötä yläkoululla ja on kiinteä osa koulun arkea. Hänen työnsä tarkoituksena on yhteisöllisyyteen kasvattaminen, kiusaamisen ehkäiseminen ja kouluviihtyvyyden parantaminen. Keskeisiä tehtäviä ovat: Luokkien ryhmäyttäminen, kasvatukselliset oppitunnit, sosiaalisen vahvistamisen ryhmät, kiusaamista ennalta ehkäisevä työ, koulun nuorisotilan pyörittäminen/välituntitoiminta, akuuttitilanteiden purku (luokkadynamiikka, kiusaaminen), verkkonuorisotyö, nivelvaiheyhteistyö sekä koulun muuhun yhteisölliseen työhön osallistuminen (esim. monialaiset ryhmät, vanhempainillat, teemapäivät, tapahtumat).
Hyvinvointiohjaaja
Hyvinvointiohjaajan työ tukee ja kehittää alakoululaisten hyvinvointia, tuo esille lasten ”äänen” kouluyhteisössä ja aktivoi/osallistaa heitä. Merkityksellistä työssä on myös tukea ja kehittää koulun ammattilaisten ja verkostokumppaneiden yhteistyötä sekä koulu-koti -yhteistyötä ja vanhemmuutta. Keskeisiä tehtäviä ovat: Teemalliset oppitunnit ja luokkaprosessit, pienryhmät/kutsukerhot, välituntitoiminta, etsivä harrastustoiminta, nivelvaiheyhteistyö sekä koulun muuhun yhteisölliseen työhön osallistuminen (esim. monialaiset ryhmät, vanhempainillat, teemapäivät, tapahtumat).
7,4. Noin puolet (luku vaihtelee hieman vuosittain)