Ruokakasvatus päiväkoti- ja kouluruokailussa
Lapsuus on tärkeää aikaa ruokatottumusten kehittymisen kannalta, sillä jo varhaisessa vaiheessa opitut tottumukset seuraavat useimmiten aikuisuuteen saakka. Yksilön tekemillä valinnoilla siitä mitä ja miten hän syö, on suuri merkitys sekä yksilön, ympäristön että yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta. Päiväkodeissa ja kouluissa tarjottava ravitseva ateria edistää terveyttä ja oppimiskykyä, mutta se on myös merkittävä päivittäinen opetus- ja kasvatustilanne. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa tapahtuvan ruokakasvatuksen tavoitteena on kasvattaa lasten ja nuorten ymmärrystä ruoasta, edistää myönteistä suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä ohjata itseohjautuvuuteen, jonka avulla he pystyvät aikuisiällä tekemään itsenäisesti hyviä ruokavalintoja.
Ruokailu varhaiskasvatuksessa ja kouluissa tarjoaa ympäristön harjoitella ruokaan ja ruokailuun liittyviä taitoja käytännössä. Lempäälässä ruokakasvatusta tehdään tiiviissä yhteistyössä kasvatus, opetus- ja ruokapalveluhenkilöstön kesken. Ruokailutilanteessa aikuiset luovat myönteistä ilmapiiriä sekä omalla esimerkillään ohjaavat monipuolisiin ruokavalintoihin ja hyviin käytöstapoihin. Lasten ja nuorten kanssa keskustellaan ruoasta ja heidät otetaan mukaan ruokailun kehittämiseen. Uusien makujen maistamiseen kannustetaan positiivisen vaikuttamisen keinoin, tarjoamalla niitä pieninä makupaloina eri muodoissa. Ruoasta ja sen reitistä kerrotaan erilaisten kuvien, näyttelyiden ja kampanjoiden muodossa.