Robottipuhelut
Lempäälän kunta selvittää robottipuheluiden avulla kuntalaisten ajatuksia Lempäälän nykytilasta ja tulevaisuudesta. Kyseessä on siis puheluiden muodossa toteutettu kysely. Robottipuhelujen tuloksia käytetään Lempäälän kunnan Kyllä-strategian jatkotyöstössä uuden valtuuston työkaluna.
Robottipuhelut toteutetaan ajalla 9.-22.8. ja niiden äänenä toimii kunnanjohtaja Heidi Rämö.
Robottipuheluiden jatkoksi järjestetään myös laajempia yksilö- ja ryhmähaastatteluita
Kiitos kaikille, jotka ilmoittautuivat yksilö ja ryhmähaastatteluihin. Otamme teihin yhteyttä pikimiten. Keskustelut järjestetään 6.10. alkuillasta. Keskustelut toteutetaan noin 10 hengen ryhmissä. Terveysturvallisuus huomioidaan järjestelyissä. Mikäli samaan tilaan kokoontuminen ei tule kyseeseen, siirrämme tilaisuuden verkkoon.
Henkilökohtaiset haastattelut (30 – 45 min) sovitaan sähköpostin tai puhelimen välityksellä ja ne ajoittuvat arkipäiviin tai -iltoihin ajanjaksolla 6.9. – 5.10.2021. Ne pyritään käymään puhelimitse tai verkossa.
Usein kysytyt kysymykset robottipuheluista
Miksi robottipuhelun laadussa on jossain tilanteissa ollut haasteita? Kaikissa puheluissa kysymyksistä ei ole saanut selvää tai puhelu on pätkinyt.
Puhelut toteuttavasta organisaatiosta arvioitiin palvelun häiriötarkastelun perusteella, että todennäköisimmin kyse on ollut puhelinverkko-ongelmasta, mutta asiaa seurataan.
Miksi puhelu jäi jumittamaan alkuvaiheen kysymykseen?
Kyse teknisestä ongelmasta, joka on korjattu.
Miksi robotti soitti minulle montaa kertaa, vaikka painoin punaista luuria?
Valitettavasti puhelinnumerolistalla oli joitain numeroita moneen kertaan. Tämän takia robotti soitti niihin enemmän kuin kolmesti.
Milloin robotti soittaa?
Robotti soittaa kuntalaisille 9.8.-22.8. maanantaista sunnuntaihin klo 12-20 välisenä aikana.
Mistä numerosta puhelu tulee?
Robotti soittaa numerosta +358 75 3264227.
Voiko robottille soitaa itse suoraan tai voiko soittaa takaisin, jos ei ehdi vastata?
Voi. Tällöin soita numeroon +358 75 3264240. Puhelu maksaa henkilön puhelinoperaattorista riippuen hinnaston mukaisen veloituksen.
Kenelle robotti soittaa?
Robotti soittaa 18-90 vuotiaille henkilöille, joiden kotikunta on Lempäälä ja joiden puhelinnumero oli saatavissa Profinder-järjestelmän kautta. Robottipuheluissa ei soiteta tiedossa oleviin alaikäisten käyttämiin liittymiin, tai numeroihin, joissa on markkinointikielto. Numerot on hankittu julkisesta liittymärekisteristä.
Miksi soittajana on robotti?
Kunta haluaa mahdollisimman paljon vastauksia ja siksi nykytekniikka on tässä apuna. Monia kyselyjä ja kohtaamisia on aiemminkin hyödynnetty, mutta tällä tavalla on mahdollista tavoittaa aivan eri määrä lempääläläisiä kuin aiemmilla tavoilla.
Puhelinrobotti pystyy soittamaan 450 puhelua tunnissa ja muuttamaan vastaukset saman tien raporttimuotoon.
Miksi robotti soittaa lempääläläisille?
Puhelujen tarkoitus on kerätä lempääläläisten ajatuksia ja toiveita kunnan nykytilasta ja tulevaisuudesta. Uuden valtuuston ensimmäisiä tehtäviä on laatia strateginen suunnitelma kunnan kyllä-strategian painopisteistä ja kärjistä ohjenuoraksi koko kunnan toiminnalle.
Montako robottipuhelua on tulossa?
Tämä on kertaluonteinen kysely ja liittyy nimenomaan kunnan tulevaisuuden suunnitteluun. Samalla kunta haluaa olla mukana edelläkävijänä testaamassa robottipuheluiden mahdollistamaa osallisuutta. Tähän robottipuhelut ja digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet antavat hyvät eväät.
Miten vastaan robotille?
Kunnanjohtaja esittää kysymyksiä, joihin voi vastata numeronäppäintä painamalla. Numeronäppäintä painamalla voi valita omaa mielipidettään kuvaavan vastauksen. Mukana on myös vapaan vastauksen kysymys, johon voi vastata sanallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.
Mistä puhelinnumerot ovat peräisin?
Lempäälän kunnan väestötietorekisteristä poimittiin 18 vuotta täyttäneiden asukkaiden nimet ja osoitteet. Tiedot toimitettiin Profinderille, mikä yhdisti niihin puhelinnumerot.
Mitä puheluissa kerätyille vastauksille tapahtuu?
Kunta hyödyntää vastauksia laatiessaan strategista suunnitelmaa seuraavalle valtuustokaudelle. Yhteenveto vastauksista tulee julkiseksi ja kuntalaisille tiedottamisen lisäksi sitä käsittelevät kunnan johtoryhmä, kunnanhallitus ja valtuusto.
Miten tietoturva huomioidaan?
Kunnan puolella vastauksia käsittelevät vain ne, jotka työstävät ja analysoivat vastauksia. Tuloksista ei ilmene, kuka vastaukset on antanut. Suurin osa tuloksista esitetään lukuina ja prosenttiosuuksina.
Aina on liikkeellä myös huijareita. Mistä tiedän, mikä puhelu tulee oikeasti Lempäälän kunnalta?
Puhelu tulee numerosta +358 75 3264227.
Mitä jos en ehdi vastata puheluun, soittaako robotti uudelleen?
Robottia voi myös pyytää soittamaan myöhemmin uudelleen, jos puhelu tulee huonona ajankohtana.
Voit myös itse soittaa takaisin robotille, puh. +358 75 3264240.
Kirjaako puhelurobotti vastaukset suoraan raporttiin?
Robotti tunnistaa puhelimen nappien painallukset ja tietää, mikä numeronäppäin tarkoittaa mitäkin vastausta. Kuntalaisten vastaukset tallentuvat tietokantaan ja vastausten perusteella robotti koostaa valmiin raportin.
Kuka litteroi puhelimitse saadut vastaukset?
Avoimia kysymyksiä on hyvin vähän. Näistä robotti tekee litterointityön pääosiltaan, mutta joissain tapauksessa ihmisen tekemä lisälitterointi voi olla tarpeen. Tavoitteena on tietysti, että robotti tuottaa kerätyistä tiedoista helposti hyödynnettävää ja ymmärrettävää materiaalia. Ihmisen tehtäväksi jää tarkastella raportin sisältöä ja käydä läpi vapaat vastaukset.
Lempäälän kunta osallistuu robottipuheluihin kehittämishankkeen tiimoilta. Kuntien yhteinen digihanke Helmi! on 16 kunnan yhteishanke robotiikan ja tekoälyn hyödyntämisestä kuntien päätöksenteko- ja palveluprosessien kehittämiseksi.