Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu – jatkossa tuki tulee oppilaiden luo ryhmään, sen sijaan että oppilas menisi tuen luo
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuki uudistuu 1.8.2025 alkaen. Uudistuksen myötä tuki tuodaan ensisijaisesti oppilaiden luo ryhmään, sen sijaan että oppilas menisi tuen luo. Uudistus vahvistaa oppilaan oikeusturvaa ja oikeutta ryhmässä toteutettaviin tukimuotoihin, edistäen inklusiivista toimintakulttuuria ja tehokasta vertaisoppimista. Vaikka oppimisen tuki uudistuu, saa oppilas edelleen hänelle kuuluvaa tukea.
Mitä ovat oppimisen tukitoimet?
Oppimisen tukitoimien tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä erilaisista oppimisen tarpeista ja haasteista riippumatta. Tukea pyritään tarjoamaan monipuolisesti, oikea-aikaisesti sekä yksilön tarpeet ja oppimisen edellytykset huomioiden.
Mikä on oppimisen tuen uudistus?
Oppimisen tuen lainsäädännön uudistus astuu voimaan 1.8.2025. Opetushallitus on päivittänyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet uuden oppimisen tuen lainsäädännön mukaiseksi. Paikalliset opetussuunnitelmat päivitetään kevään 2025 aikana opetusta järjestävien koulujen toimesta. Uudistus vahvistaa oppilaan oikeutta ryhmässä toteutettaviin tukimuotoihin painottaen ryhmäkohtaisten tukimuotojen järjestelyä ja johtamista. Aikaisemmin käytössä on ollut kolmiportainen tuki, joka on jaettu yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Jatkossa puhutaan erityisopetuksen sijaan oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä, ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista.

Miten oppimisen tuen uudistukseen valmistaudutaan Lempäälässä?
Valmistelu Lempäälässä on käynnistynyt niin kunta- kuin koulutasollakin. Paikallisia suunnitelmia ohjaavat opetushallituksen valtakunnalliset opetussuunnitelmien perusteet.
Lempäälän esi- ja perusopetusta järjestävät koulut suunnittelevat opetusresurssin tarkoituksenmukaisen käytön kasvatus- ja opetuslautakunnan 18.2.2025 hyväksymän opetusresurssipäätöksen pohjalta. Lukuvuosisuunnitelma luo pohjan uuden lainsäädännön mukaisille oppimisen edellytyksiä tukeville opetusjärjestelyille, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Koulutason oppimisen tuen suunnitelmassa kuvataan koulutason toimet, ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet ja suunnitelmaa päivitetään tarpeen mukaan. Lempäälän kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy paikalliset opetussuunnitelmat 20.5.2025.
Lisäksi Lempäälään laaditaan kuntakohtainen LEMPO – oppimisen tuen käsikirja.
Miten Lempäälässä varmistetaan resurssin riittävyys tuen järjestämiseen?
Lempäälässä rekrytoidaan kuusi resurssiopettajaa (luokan- ja erityisopettajia) oppimisen tuen ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien toteuttamiseen. Rekrytoitavista opettajista neljä opettajaa järjestää oppimisen tukea isoilla alakouluilla ja kaksi kyläkouluilla.
Yläkoulujen osalta oppimisen tuen suunnittelu ja siihen liittyvä henkilöstösuunnittelu on valmistelussa.
Lähtökohtana on, että tukea annetaan oppilaan omassa koulussa niin pitkälle kuin on mahdollista ja oppilaan edun mukaista. Tämä edellyttää vahvaa yhteistyötä niin oppilasta opettavien opettajien, erityisopettajien, perheen kuin koulujenkin välillä.
Miten uudistus vaikuttaa oppilaan tukeen?
Uudistus lisää ryhmäkohtaisten tukimuotojen painotusta. Ensisijaisina tukimuotoina tarjotaan ryhmäkohtaisia toimia, kuten koulunkäynnin ohjaajien tukea, yleistä tukiopetusta, jakotunteja, erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä sekä koulukohtaisia joustavia pienryhmiä oppilaiden tuen tarpeiden mukaan.
Ryhmässä annettavan tuen jäädessä opettajien arvion mukaan riittämättömäksi, on oppilaalla oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin. Oppilaskohtaisia tukitoimia voivat olla esimerkiksi erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä tai erityisluokassa.
Vahvaa oppilaskohtaista tukea tarvitseville on lisäksi viisi kunnallista intensiivisen tuen erityisluokkaa, joissa on yhteensä 50 oppilaspaikkaa, sekä viisi vaativan erityisen tuen pienluokkaa, joissa on yhteensä 40 oppilaspaikkaa.
Lukuvuosi 2025–2026 on siirtymäaikaa nykyisten tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden osalta. Käytännössä tehostetun tuen oppilaat kaikilla kouluilla aloittavat ryhmäkohtaisessa tuessa ja erityisen tuen oppilaat oppilaskohtaisessa tuessa. Oma koulu ja opettaja informoivat perheitä käytännön toimista tuen tarkistamisen osalta.
Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää
Yhteistyö huoltajan ja oppilaan kanssa on ensiarvoisen tärkeää oppilaskohtaisten tukitoimien arvioinnissa, suunnittelussa ja päätöksenteossa. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on helpottaa tuen suunnittelua selkeyttämällä tukitoimia huoltajille ja vähentämällä erillisiä tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamisen suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää. Jos uudistuksesta herää kysymyksiä, voitte ottaa yhteyttä koulun rehtoriin tai lähettää sähköpostia osoitteeseen kaop@lempaala.fi.

Lisätietoja:
Nina Lehtinen
Sivistysjohtaja
nina.lehtinen@lempaala.fi
050 383 9789