Lempäälän robottibussipilotti sai käyttäjiltään kiitosta
Lempäälässä liikennöi viime vuonna vajaan neljän kuukauden ajan robottibussi keskustan ja Hauralan välistä reittiä. Kyseessä oli Suomen suurimman robottibussin kokeilu, joka toteutettiin kokonaan EU-tasolla toimineen SHOW-hankkeen (SHared automation Operating models for Worldwide Adoption) rahoituksella. SHOW-hankkeen tarkoituksena oli tukea sähköistyvän ja digitalisoituvan liikenteen kehitystä osana kestävää kaupunkiliikennepolitiikkaa.
Robottibussilinja 303 aloitti aikataulujen mukaisen liikennöintinsä kesällä 10.6. ja pilotti tuli päätökseensä syksyllä 27.9.2024. Kokeilureitti oli osana nykyisen linjan 52A reittiä Hauralan pientaloasuinalueen ja Lempäälän kuntakeskuksen välillä. Linja 52A liikennöi kesäaikaan arkisin kahden tunnin vuorovälillä, kun kesäkauden ulkopuolella vuoroväli on tunnin mittainen. Robottibussi täydensikin kesäaikana harventunutta vuoroväliä. Aikataulut pyrittiin yhteensovittamaan VR:n M- ja R-junaliikenteen aikatauluja vastaaviksi.
Pilotin ollessa loppusuoralla robottibussista jaettiin kysely kuntalaisille kunnan eri viestintäkanavissa. Kysymykset valikoituivat vastaajalle sen pohjalta, oliko vastaaja matkustanut bussilla vai ei. Kysely oli auki noin 3 viikkoa ja se sulkeutui, kun pilotti oli tullut päätökseensä. Kyselystä saatuja vastauksia hyödynnetään opinnäytetyön teossa ja osa kerätyistä vastauksista on esitelty tässä tiedotteessa.
Kyselyn vastauksista selvisi, että robottibussilla matkustaneiden ikähaarukka oli hyvin laaja. Enemmistö kyselyyn vastanneista matkustajista oli eri ikäisiä aikuisia. Bussia käytettiin eniten asiointimatkoihin, koeajoon, matkoihin osana matkaketjua sekä harrastusmatkoihin. Runsas koeajojen määrä kertoo siitä, että bussi herätti laajaa kiinnostusta. Bussia kävivät testaamassa myös kansainväliset joukkoliikenneasiantuntijat Hollannista ja Espanjasta.
Ruuhkahuiput ajoittuivat aamuisin klo 8–11 välille ja iltapäivällä klo 13–15 välille. Parhaimmillaan bussilla matkusti 70 matkustajaa päivässä, mutta keskimäärin matkustajia oli 30–40 päivässä.
Suurin osa kyselyyn vastanneista matkustajista ilmaisi tyytyväisyytensä robottibussipilottiin. Eniten kehitysehdotuksia kohdistettiin bussin aikatauluihin ja reittiin. Palautteissa ehdotettiin pidempiä liikennöintiaikoja iltaisin ja viikonloppuisin, reittien laajennusta eri aluille sekä vuorovälin tihentämistä. Bussiin oli sijoitettu pilottia operoivan yrityksen puolesta QR-koodeja ja painonapit, joiden kautta matkustaja pystyi jättämään palautetta bussiin liittyen. Kaiken kaikkiaan 3000 matkustajaa oli vastannut HappyOrNot-palautteeseen. Kuntaan tulleiden palautteiden perusteella robottibussi sekä sen henkilökunta sai pääpiirteissään erittäin positiivista palautetta.
Hieman yli kolmannes matkustajista pystyi hyödyntämään robottibussia edestakaisilla matkoilla. Robottibussi helpotti liki puolta kyselyyn vastanneita matkustajia. Moni toivoikin pilotin jatkumista ja laajentamista ympäri kuntaa erilaisilla reiteillä.
Lempäälän kunnan Robottibussikokeilu palkittiin joulukuussa 2024 Helsingissä järjestetyssä Tärkeissä töissä -gaalassa, jossa palkitaan julkisen sektorin merkittävimpiä kehittämistekoja.
Lisätietoja:
Lassi Lehmus
puh. 041 730 4813
lassi.lehmus@lempaala.fi