Sosiaalipalveluita koskeva asiakaskokemuskysely
Tiedote asiakaspalautteen keräämisestä
Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus, Pirkanmaan hyvinvointialue ja sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos keräävät vuoden 2022 aikana Pirkanmaan sosiaalipalveluita käyttäviltä asiakaspalautetta. Pyydämme sinua osallistumaan tähän kyselyyn, koska olet käyttänyt pirkanmaalaisen kunnan palveluita.
Kyselyyn pääset vastaamaan oheisesta linkistä tai lukemalla QR-koodin:
Kyselyn tarkoitus ja kulku
Tämän kyselyn tarkoituksena on tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista sosiaalipalveluista. Palautteen avulla kehitetään pirkanmaalaisia sosiaalipalveluita.
Kyselyssä sinua pyydetään vastaamaan kahdeksaan (8) väittämään asteikolla 0–10 tai 1–5 ja yhteen avoimeen kysymykseen. Kyselyyn vastataan verkkoselaimen kautta toimivalla e-lomakkeella tai paperisena. Vastaamiseen voi varata aikaa noin viisi (5) minuuttia. Sinulta pyydetään myös tietoa kunnasta, jonka palveluita olet käyttänyt sekä sitä, mitä sosiaalipalveluja olet käyttänyt.
Kyselyn avulla tuotetaan tietoa asiakkaiden kokemuksista saamastaan palvelusta. Kyselyllä kerätyn palautteen avulla kehitetään pirkanmaalaisia sosiaali- ja terveyspalveluita. On kuitenkin mahdollista, ettei juuri sinun toivomasi kehitysidea toteudu.
Luottamuksellisuus, tietojen käsittely ja säilyttäminen
Kyselyyn vastataan nimettömästi. E-lomake ei kerää vastaajista tunnistamisen mahdollistavia tietoja.
Kyselyssä kysytään vastaajan käyttämien palveluiden järjestämisvastuullista kuntaa eli kotikuntaa. Tunnisteita tai tietoja, joista voisi tunnistaa vastaajan, ei kerätä. Tietoja ei kerätä esimerkiksi asiointipisteestä, vastaajan iästä tai sukupuolesta.
Raportointi
Kyselyn tulokset raportoidaan kunnille kuntakohtaisella tasolla, mikäli vastausten määrä mahdollistaa vastaajien nimettömyyden ja tunnistamattomuuden säilymisen. Mikäli vastauksia kertyy yhden kunnan kohdalta liian vähän (alle 10 vastausta), kuntakohtaista raporttia ei tuoteta. Kysely raportoidaan maakunnallisella tasolla vuoden 2023 aikana. Lisäksi kyselystä annetaan kunnille ja yhteistoiminta-alueille säännöllisesti väliraportti. Väliraportoinnin tarkoituksena on mahdollistaa kunnille ja yhteistoiminta-alueille palveluidensa kehittäminen oikea-aikaisesti. Asiakaspalautetta käytetään Pirkanmaan hyvinvointialueen valmistelussa ja kehittämistyössä.