Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esi- ja perusopetuksen resursseista lukuvuodelle 2025–2026
Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt kokouksessaan 18.2.2025 hyväksyä lukuvuotta 2025–2026 koskevan esityksen opetukseen kohdistuvien resurssien määrästä sekä resurssien kohdentamisesta eri koulujen välille. Opetusresurssiesitystä on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä koulujen rehtoreiden kanssa. Opetusresurssiesityksen tavoitteena on resurssien tasavertainen ja tarkoituksenmukainen kohdentaminen eri koulujen välillä.
”Kevään aikana tullaan vielä päivittämään opetussuunnitelmat paikallisesti sekä järjestämään infotilaisuuksia vanhemmille. Huoltajien ei tarvitse olla huolissaan, sillä resurssit ovat meillä hyvällä tasolla”, sivistysjohtaja Nina Lehtinen sanoo.
Oppilasmäärän vaikutus henkilöstöresursseihin
Esi- ja perusopetuksen oppilasmäärä vähenee tammikuussa tehdyn tilannekartoituksen mukaan koko kunnassa 93 oppilaalla lukuvuonna 2025–2026. Käytännössä oppilasmäärän lasku tarkoittaa kahden luokanopettajan ja kahden esiopettajan verran vähentynyttä tarvetta.
Oppilasmäärän lasku on vaikutukseltaan merkittävin Mattilan alakoulussa, jossa oppilasmäärä on vähentymässä kahden vuoden takaisesta 47 oppilaasta 36 oppilaaseen. Mattilan koulussa on tällä hetkellä kolme opettajaa. Opetusresurssin säilyttäminen nykyisellään edellyttäisi vähintään 45 oppilasta esiluokkalaisista kuudenteen luokkaan resurssien tasavertaisen kohdentamisen näkökulmasta. Tulevana lukuvuotena oppilasmäärä alittaa kolmeen opettajaan tarvittavan laskennallisen 45 oppilaan rajan jo toistamiseen. Uusien oppilaaksiottoalueiden myötä tuleville esioppilaille tarjottiin mahdollisuutta hakea oman oppilaaksiottoalueen sisällä toiseen kouluun sekä oikeutta koulukuljetukseen kunnan järjestämien koulukuljetuksien puitteissa, mutta 31.1.2025 mennessä Mattilan kouluun ei ollut tullut hakemuksia. Edellä mainituista syistä Mattilan koulussa toimisi opetusresurssiesityksen mukaan lukuvuonna 2025–2026 kaksi luokanopettajaa ja kaksi ohjaajaa. Kunnanvaltuuston vuonna 2017 hyväksymät opetusryhmien enimmäiskoot (esiopetuksessa enintään 20 esioppilasta, vuosiluokilla 1–2 enintään 23 oppilasta ja vuosiluokilla 3–9 enintään 25 oppilasta) on huomioitu asian valmistelussa.
Oppimisen tukitoimet mahdollistavat varhaisen puuttumisen ja keskeytyksettömän opiskelun
Oppimisen tukitoimien tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä erilaisista oppimisen tarpeista ja haasteista riippumatta. Tukea pyritään tarjoamaan monipuolisesti, oikea-aikaisesti sekä yksilön tarpeet ja oppimisen edellytykset huomioiden.
Vaikka oppilasmäärä on laskussa, oppimisen tukeen kohdennettuja resursseja ei vähennetä. Ensisijaisina tukimuotoina tarjotaan ryhmäkohtaisia toimia, kuten koulunkäynnin ohjaajien tukea, yleistä tukiopetusta, jakotunteja, erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä sekä koulukohtaisia joustavia pienryhmiä oppilaiden tuen tarpeiden mukaan.
”Oppimisen tukitoimiin halutaan panostaa. Ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin kohdistetut resurssit ylittävät lakisääteisen velvoitteen kaikissa Lempäälän kouluissa lukuvuonna 2025–2026”, kertoo sivistysjohtaja Nina Lehtinen. ”Oppimisen tukipolku on selkeä. Ensisijaisesti tarjotaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja, jotka mahdollistavat tehokkaan vertaisoppimisen. Mikäli ryhmäkohtaiset tukitoimet eivät opettajien arvion mukaan riitä, kartoitetaan oppilaan tarvetta kohdennetumpiin tukitoimiin.”
Lisää pienluokkia tukea tarvitseville oppilaille
Oppilaskohtaisia tukitoimia voivat olla esimerkiksi erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä tai erityisluokassa. Erityistä tukea tarvitseville Lempäälässä toimii viisi kunnallista intensiivisen tuen pienluokkaa, joissa on yhteensä 50 oppilaspaikkaa, sekä viisi vaativan erityisen tuen pienluokkaa, joissa on yhteensä 40 oppilaspaikkaa. Lisäksi Lempäälässä aloittaa uusi intensiivinen pienluokka yläkouluikäisille neurokirjon haasteisiin tukea tarvitseville oppilaille, joiden osalta tärkeässä roolissa on yhteistyö Pirhan kanssa. Tukimuotona on myös ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus tilanteissa, joissa neuropsykiatriset oireet ja toiminnanohjauksen vaikeudet aiheuttavat haittaa oppimiselle ja koulunkäynnille.
Kunnalliset painotusluokat, valinnainen kieli ja katsomusaineet
Liikunnan ja osittaisen englanninkielisen opetuksen painotusluokat muodostetaan Hakkarin yläkouluun. Saksaa on mahdollista opiskella valinnaisena A2-kielenä Lempoisten, Moision ja Sääksjärven alakouluissa. Katsomusaineiden ja oppilaiden kotikielen opetuksen osalta Tampereen seutukunnat tekevät yhteistyötä, ja kehyskuntien keskitetyt sekä kunnan sisällä hoidettavat opetusjärjestelyt valmistellaan yhteistyössä kehyskuntien kesken kevään 2025 aikana.

Lisätietoja:
Nina Lehtinen
sivistysjohtaja
nina.lehtinen@lempaala.fi
050 383 9789