Maahanmuuttajapalveluista tukea kotoutumiseen ja ohjausta arkeen
Työllisyysalueuudistus ja kotoutumislain uudistus tuovat ensi vuonna mukanaan muutoksia maahanmuuttajapalveluiden järjestämiseen.
Tähän asti kunnat ovat vastanneet kotoutumisen edistämisestä ja pakolaisten vastaanotosta, kun taas lakisääteisten työvoimapalveluiden järjestäminen on ollut työ- ja elinkeinoministeriön alaisten TE-toimistojen vastuulla. Ensi vuoden alusta työllisyysalue ja sen jäsenkunnat vastaavat myös työvoimapalveluista.
– Uusi työnjako työllisyysalueen ja sen jäsenkuntien välillä ei ole vielä kaikilta osin selvä. Työllisyysalueen kuntien työllisyydenhoidon ja maahanmuuttajapalveluiden asiantuntijat rakentavat parhaillaan mallia yhdessä, Lempäälän maahanmuuttajakoordinaattori Petra Heiskanen kertoo.
– Samalla mietimme, miten toteutamme uuden kotoutumislain mukaiset kotoutumisohjelmat. Alustavasti on mietitty, että työllisyysalue laatii yhteisen rungon, jota jäsenkunnat täydentävät omilla palveluillaan.
Kunnan kotoutumisohjelmaa kuvaavasta asiakirjasta tulee edellytys kunnan saamille kotoutumislain mukaisille korvauksille. Ohjelman tarkoituksena on selkeyttää kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuutta.
Kuntien lakisääteiseksi velvoitteeksi tulee myös järjestää kotoutuja-asiakkaille monikielistä yhteiskuntaorientaatiota. Siinä maahanmuuttaneet saavat omalla äidinkielellään tai hyvin osaamallaan kielellä tietoa Suomessa asumisesta ja työskentelemisestä, suomalaisen yhteiskunnan toiminnasta sekä yksilön oikeuksista ja velvollisuuksista.
Apua arjen haasteisiin
Uuden lainsäädännön myötä kuntien on jatkossa tarjottava matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluita kaikille maahanmuuttajille riippumatta maassaoloajasta tai maahantulon syystä.
Petra Heiskanen on tarjonnut Lempäälässä matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa jo vuoden 2023 helmikuusta lähtien. Hän pitää Lempäälä-talossa ohjaus- ja neuvontavastaanottoa joka keskiviikko klo 13–15.45 yhdessä Lempäälä-talon palveluaulan henkilökunnan kanssa.
Palvelua saa suomeksi ja englanniksi. Muilla kielillä asioiville järjestetään tarvittaessa puhelintulkkaus. Palvelu on tarkoitettu niin yksin asuville, pareille kuin perheillekin.
Ohjaus- ja neuvonta-ajalle voi tulla ilman ajanvarausta, mutta jos asia vaatii pidempää selvittelyä ja tulkkausta, Heiskanen suosittelee varaamaan ajan etukäteen.
– Yleisimmin ohjausta ja neuvontaa halutaan arjen asioihin: lomakkeiden täyttöön, asiakirjojen hakemuksiin ja virallisten kirjeiden tulkitsemiseen. Myös palveluiden löytämiseen ja raha-asioiden hallintaan tarvitaan usein apua.
Lempäälässä on vieraskielisiä asukkaita noin 800 ja ulkomaan kansalaisia reilut 400. Työvoiman ulkopuolisia ulkomaan kansalaisia on noin 170. Lempäälässä puhutaan kymmeniä eri vieraita kieliä, joista yleisimmät ovat venäjä, eesti, arabia ja swahili.
Heiskasella on tällä hetkellä noin 50 asiakasta. Työpäivät koostuvat monenlaisista tehtävistä.
– Vastuulleni kuuluu laatia alkukartoitus ja kotoutumissuunnitelma kunnassa asuville työvoiman ulkopuolisille maahanmuuttajille. Lisäksi työtehtäviini kuuluu muun muassa asiakkaiden viesteihin vastaamista, ohjaus- ja neuvonta-aikojen varaamista, verkostotapaamisia sekä sähköpostineuvontaa ja asioiden selvittelyä puhelimitse, Heiskanen kuvaa.
– Työssäni on erittäin tärkeää osata koota ja jakaa ajantasaista tietoa asiakkaille selkeästi ja ymmärrettävästi.
Heiskanen on myös mukana erilaisissa kehyskuntien yhteistyöverkostoissa sekä työllisyysalueen TYÖSI-projektin kansainvälisyys-osaprojektissa maahanmuuttoasioiden toisena asiantuntijana.
”Asiakastyötä aidoimmillaan”
Petra Heiskanen aloitti Lempäälän maahanmuuttajakoordinaattorin virassa vuoden 2022 marraskuussa. Sitä ennen hän työskenteli Lempäälän kunnan työikäisten sosiaalipalveluissa pakolaistaustaisten sosiaaliohjaajana.
– Nyt saan tehdä kotoutumista tukevaa työtä hieman erilaisesta näkökulmasta työllisyyspalveluiden alla. Työ on antoisaa, ja voin hyödyntää siinä monipuolisesti omaa osaamistani, kokemustani ja verkostojani.
Heiskasen mukaan maahanmuuttajakoordinaattorin työ on asiakastyötä aidoimmillaan. Asiakkaiden antama kiitos ja heidän kotoutumisensa eteneminen ovat hänelle parasta palautetta työstä.
– Meillä on työllisyyspalveluissa mahtava tiimi, jossa ideoidaan yhdessä ja apua ja vinkkejä annetaan puolin ja toisin. Yhteistyötä on erityisesti omavalmentajien ja yksilövalmentajien kanssa. Myös Pirhan sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa tehtävä yhteistyö on keskeistä.
– Asiakaspalautteen hyödyntäminen, tiedolla johtaminen, osallisuuden tukeminen, omakielinen tuki ja kotoutumiskoulutuksiin pääsyn ja muiden virallisten prosessien nopeuttaminen, Heiskanen luettelee asioita, jotka parantaisivat maahanmuuttajien kotoutumista.
Kaikkein tärkeintä hänen mielestään on kuitenkin kuunnella asiakasta aidosti ja osata asettua hänen asemaansa.
– Hyvä lähtökohta on, että ihmetellään, tehdään, opitaan ja onnistutaan yhdessä. Ja nähdään samanlaisuus erilaisuuden sijaan.
—
Lisätietoa:
- Petra Heiskanen
Maahanmuuttajakoordinaattori
Lempäälän työllisyyspalvelut
maahanmuuttajapalvelut@lempaala.fi
p. 040 195 5403
Teksti ja kuvat: Tiina Wesslin